Chocoladetaart

Mijn jongste neef werd vorige week 11 en zoals gewoonlijk maakte ik de taarten. Hij wil altijd een chocoladetaart dus ik probeer ieder jaar een andere variant. Dit keer eentje bedekt met vers fruit.

20140622-171216-61936642.jpg

20140622-171219-61939655.jpg

20140622-171218-61938245.jpg

Recept
Voor de taart
– 260 Gr pure chocolade
– 170 Gr roomboter
– 100 Gr fijne kristalsuiker
– 3 eieren
– 85 Gr bloem
– 2 El oploskoffie, opgelost in 2 El kokend water

Voor de vulling en topping
– 200 Gr pure chocolade
– 60 Gr roomboter
– fruit, bijv aalbessen, bosbessen, frambozen, aardbeien, kersen

Verwarm de oven voor op 160 gr. Vet twee springvormen van 20 cm in en bekleed de bodem met bakpapier.

Breek de chocolade in stukjes en doe samen met de boter in een hittebestendige kom. Zet deze op een pan met een laagje kokend water en laat de chocolade en boter langzaam smelten. Roer het dan goed door. Haal van het vuur en laat afkoelen.

Klop de suiker door het mengsel en vervolgens een voor een de eieren. Zeef de bloem boven dit mengsel en spatel het erdoor. Roer tenslotte de koffie erdoor.

Verdeel het beslag over de springvormen. Tik ze even op het aanrecht om de luchtbelletjes te verwijderen. Bak de taarten ongeveer 35 minuten.

Laat 5 minuten afkoelen in de vorm en haal ze dan uit de vorm. Laat volledig afkoelen op een rooster.

Smelt de chocolade en de boter in een hittebestendige kom boven een pan met zacht kokend water. Roer goed door en laat afkoelen tot ca 30 Gr.

Verdeel een deel van de chocolade over een taart. Zet de andere taart erop en smeer de boven- en zijkant af met de rest van de chocolade. Decoreer de taart met lekker veel fruit. Ik heb er ook nog wat chocoladeschaafsel over verdeeld. Hiervoor neem je een reep chocolade. Ga met een dunschiller langs de dunne kant en daar heb je je schaafsel.

Enjoy!

5 gedachtes over “Chocoladetaart

    • Hi Eugene, mooi is ie he. Ik vroeg mijn neefje of ik dit jaar een andere taart mocht maken. Dat mocht al ik ook een chocoladetaart maak 😄 en dan liefst de dubbele chocolade. De ingredienten die hier staan zijn voor 1 taart, die je maakt in twee springvormen en later op elkaar stapelt.

      • heyhey,
        ik heb de taart gemaakt maar niet zonder probleempjes^^
        allereerst had ik per ongeluk 170gram chocolade gebruikt ipv de 260 gram. omdat ik de taart bij een vriendin van me heb gemaakt had ik geen zeef maar dat heb ik opgelost door een maatbeker, een vork en heel veel gedult en verderging het prima!
        al met al was de taart een groot succes!
        hartelijk dank voor dit geweldige recept

        met vriendelijke groet Eugène Rijs

      • Ha Eugene, wat leuk om te horen! Ik ben zelf nooit zo heel strak met recepten. Minder chocolade is wel lastig. De oplossing met de vork vind ik wel een goede. Maar niet zeven kan ook. Vooral fijn dat het zo’n succes was. Groetjes,
        Cynthia

Plaats een reactie