Brood

Omdat ik mijn bakvaardigheden steeds meer wil uitbreiden, ben ik gisteren begonnen met brood bakken. Een vriendin en ik plannen af en toe een middag in om samen te bakken. Heel erg gezellig en we leren er ook nog van alles van. Nu bijvoorbeeld dat brood bakken toch best lastig is. 

In de planning stonden speltbrood (met het speltmeel van AH in zo’n bruine zak, je moet toch een beetje eenvoudig beginnen), een brood gevuld met olijven en tijm (uit het boek van Heel Holland Bakt) en croissants (uit Uit de oven van Rachel Allen). We wilden het brood volledig handmatig maken.

We begonnen met het croissantdeeg. Dat moet enorm vaak rijzen en rusten. Na veel kneden werd het een mooi deeg waar we erg trots op waren. Nadat dat 2 uur in de koelkast had gelegen, moest er een laag boter tussen en dan weer rijzen en uitrollen en rijzen. Uiteindelijk ging het deeg kapot en kwamen er dikke lagen boter doorheen. Het was niet meer op te lossen dus daar zijn we mee gestopt. 

Ondertussen hadden we het speltdeeg ook klaar. Helaas waren we in de gezelligheid de boter vergeten maar het is een mooi brood geworden. Dit is voor herhaling vatbaar, zeker omdat er meel voor twee broden in de zak zit. Met boter is het vast nog lekkerder. 

Het gevulde brood is het beste gelukt. Het deeg was heel plakkerig dus we hebben best veel meel toegevoegd. Er moet nog wat aan geschaafd worden, want het smaakte een beetje zoutloos en van mij mag er meer vulling in. 

Al met al een geslaagde middag brood bakken. Ik ga het zeker vaker doen. En die croissants krijg ik ook nog wel eens onder de knie. 

Dit is het resultaat. Boven is het speltbrood en onder het gevulde brood. 

Brood

Plaats een reactie