Aardbei-muntjam

Ik heb pas sinds kort ontdekt dat ik het heel erg leuk en vooral heel lekker vind om dingen zelf te maken. Na appelmoes, ontbijtkoek en limonadesiroop was nu jam aan de beurt. Op smulpaapje.nl had ik al eerder de aardbei-muntjam gezien en die leek me heerlijk. Dat werd dus mijn eerste home made jam ever. En hij is echt superlekker! Het was een van de toppers van de high tea van afgelopen zondag.

Voor wie smulpaapje.nl niet kent en kinderen heeft, bekijk die site! Je vindt er een mooi overzicht van restaurants waar je gezond met je kinderen kunt eten. De restaurants op de site serveren meer dan het geijkte kindermenu van patat en pannenkoeken. Op de site vind je ook weekmenu’s en recepten. Waaronder dus deze jam. Binnenkort ga ik ook de lemon-meringue pie maken. Heb ik nu al zin in.

2014-03-28 14.58.26 2014-03-29 09.05.03

Recept

Zorg dat je schone en gesteriliseerde potjes hebt. Niet degene met plastic deksel. Heb je een vaatwasser dan kun je ze steriliseren door ze een vol programma mee te laten draaien (inclusief de deksel). Maar het kan ook in een pan met kokend water. Doe de potjes en deksels erbij en laat een kwartier uitkoken. Zet daarna de potjes omgekeerd op een droge theedoek (ook als ze uit de vaatwasser komen) en laat afkoelen.

Benodigdheden

  • Ruim een kilo aardbeien, schoongemaakt en kroontjes verwijderd
  • 500g geleisuiker speciaal
  • klein bosje munt, naar smaak. Heel fijn gesneden

Snijd de aardbeien in vieren. Doe ze in de pan en meng ze goed met de suiker. Alles moet goed vermengd zijn.

Zet de pan op het vuur en breng aan de kook. Op het moment dat het kookt, moet het nog drie minuten koken. Roer af en toe even door.

Als de drie minuten voorbij zijn, stamp je met een stamper de aardbeien iets kleiner.

Als laatste doe je de fijngesneden munt erbij, roer het door het aardbeienmengsel.

Giet het in de potjes tot iets onder de rand. Kijk uit, het mengsel is echt gloeiend heet. Je kunt het hele mengsel ook in een maatbeker gieten en daarmee de potjes vullen.

Draai de deksels e nu goed op de potjes en zet ze op de kop. Hiermee trekt het potje vacuum en kun je de jam langer bewaren. Als de potjes zijn afgekoeld, draai je ze terug om en kun je ze nog maanden tot een jaar, donker, bewaren.

Enjoy!

Een gedachte over “Aardbei-muntjam

Plaats een reactie